Search Engine Optimization / Zoekmachine-optimalisatie
Search Engine Optimization oftewel Zoekmachine-optimalisatie
Via de instellingen van het onderdeel SEO bepaal je of en hoe Google en andere zoekmachines een pagina kunnen vinden. Daarnaast geef je zoekmachines met de Meta Title en Meta Description een ‘idee’ waar deze pagina over gaat.
Zoekmachine-optimalisatie in het kort
Als je gaat zoeken op het internet, dan maak je meestal gebruik van een zoekmachine als Google of Bing. Deze zoekmachines bezoeken alle websites en webpagina’s waar links ze maar naar toe leiden. De inhoud van webpagina’s wordt verzameld door zoekmachines, geanalyseerd en opgeslagen op hun eigen servers.
Zodra je als gebruiker een zoekopdracht invoert in bijvoorbeeld Google, dan analyseert Google jouw zoekwoorden en zoekintentie en gaat in de database op zoek naar webpagina’s die voldoen aan de ingegeven zoekopdracht. Het resultaat van deze analyse wordt getoond in een zogenaamde zoekresultatenpagina.
Voor een zoekopdracht op de term "belangenvereniging verpleegkunde" kan dit de volgende resultatenpagina opleveren:
V&VN scoort goed op de zoekopdracht!
Op basis van de zoekopdracht "belangenvereniging verpleegkundigen" bezit V&VN de eerste 2 posities in de resultatenpagina. Dit is goed nieuws, dit wil je hebben. Uit statistieken van het gebruik van zoekmachines blijkt dat de websites en pagina’s in de top 3 ongeveer 60% van alle kliks krijgen! Het is dus enorm belangrijk om goed gevonden te worden en zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten. Dit doe je onder andere met het blok SEO.
Uitleg van de aanwezige velden:
- Meta Title: Titel van de pagina. Deze wordt altijd gebruikt door zoekmachines. Probeer een titel te schrijven die de inhoud van de pagina goed beschrijft of prikkel. Het advies is de titel te beperken tot ongeveer 60 karakters.
- Meta Description: Een korte beschrijving van de inhoud van de pagina. Probeer in maximaal 157 karakters een pakkende, prikkelende ‘commercial’ te schrijven voor je pagina.
- Do Not Index: Als je wilt dat een pagina niet wordt opgenomen in de database van zoekmachines, dan zet je deze instelling aan.
- Do Not Follow: Als je deze instelling aan zet, dan worden links vanaf deze pagina niet gevolgd.
Het resultaat
Onderstaande afbeelding geeft een indruk hoe jouw pagina verwerkt kan worden door Google. Veld 1 is hierbij de Meta Title, veld 2 de Meta Description.