Digitale medicatieoverdracht klaar voor volgende testfase
- 30 oktober 2024
- Nieuwsbericht
- V&VN Algemeen
Ieder jaar worden in Nederland ongeveer 27.000 mensen opgenomen in het ziekenhuis door vermijdbare medicatiefouten. Vaak komt dit door een onjuiste medicatieoverdracht. Het kost zorgprofessionals veel tijd en energie om informatie over medicatie op tijd én compleet te krijgen. Dat kan en moet beter, vindt ook verpleegkundig specialist Janette Tazmi: "We halen informatie over medicatie nu overal vandaan en dan kan het fout gaan. Digitale medicatieoverdracht zou een enorme vooruitgang zijn. We zijn er nu volop mee aan het testen."
Janette werkt bij een revalidatielocatie van de ouderenzorgorganisatie Laurens in Rotterdam. "Het is soms schokkend hoe weinig mensen weten over de medicatie die zij zelf slikken. Voor hun veiligheid is het van belang dat het medicatieoverzicht altijd actueel is en helaas is dat niet het geval. Een voorbeeld: laatst ging mijn cliënt naar een cardioloog in het ziekenhuis. De cardioloog schreef kortdurende medicatie voor en de cliënt haalde dat op bij de ziekenhuisapotheek. Dat voorschrift komt niet meteen op de revalidatielocatie binnen waar ik werk. Het moet eerst via de cardioloog naar de huisarts en die moet het dan weer doorsturen naar de persoonlijke apotheek. Vanuit daar komt het pas bij mij. In de tussentijd weet ik niet wat de stand van zaken is en kan ik de medicatie niet bijschrijven in ons eigen medicatiedossier."
Gelukkig lijkt het digitaal uitwisselen van gegevens rondom medicatie steeds dichterbij te komen. Verschillende betrokken partijen, waaronder V&VN, werken aan het programma Medicatieoverdracht om te zorgen dat zorgprofessionals altijd beschikken over een actueel medicatieoverzicht.
Van afspraak naar praktijk
Er zijn sinds 2020 al veel stappen richting betere digitale beschikbaarheid van patiëntgegevens gezet, waaronder de oplevering van een informatiestandaard. In een zogenoemde informatiestandaard staan afspraken over welke gegevens elektronisch worden uitgewisseld tussen verschillende zorgverleners en op wat voor manier. Deze zijn onder andere met verzorgenden, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten verder uitgewerkt, zodat ze aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Ook Janette is hierbij betrokken. "Als onderwerpen inhoudelijk worden, denk ik mee met onze projectleider. Zo kreeg ik bijvoorbeeld een vraag over hoe wij hoe wij bij medicatieoverdracht omgaan met omgaan met wisselende doseerschema’s en heb ik praktijkvoorbeelden aangeleverd om te gebruiken tijdens testdagen."
Testen, testen, testen
In 2022 is de Kickstart Medicatieoverdracht begonnen, waar de gemaakte afspraken rondom voorschrijven zijn getest. Bij zo’n test zitten verschillende zorgprofessionals in één ruimte. Zij krijgen voorbeelden vanuit de praktijk en spelen deze na. "Stel ik schrijf als verpleegkundig specialist medicatie voor, waar moet die melding dan binnenkomen en hoe? Dit soort stappen lopen we tijdens zo’n testdag door", legt Janette uit.
Op naar de volgende mijlpaal
Inmiddels zijn de testdagen voor het onderdeel voorschrijven afgerond en de afspraken bijgesteld op basis van de resultaten. Vanaf begin 2025 gaan verschillende organisaties, leveranciers en zorgverleners aan de slag met het testen van de digitale medicatieoverdracht in de praktijk. Zorgorganisatie Laurens, waar Janette werkt, is onderdeel van deze test. "Het is best wel spannend. Ik zie echt voordelen van digitale medicatieoverdracht, omdat dit de veiligheid ten goede komt en het mij minder tijd kost om het medicatieoverzicht van patiënten actueel en compleet te krijgen. Maar het is een enorme uitdaging om alle systemen met elkaar te laten werken en van iedereen toestemming te krijgen voor het delen van gegevens. Ik ben benieuwd hoe deze testfase gaat lopen. Er zijn hobbels te verwachten, maar er is een stip op de horizon die het de moeite waard maakt."
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.