Kwaliteitskader Wijkverpleging: hoe werkt het voor jou?
- 1 november 2018
- Nieuwsbericht
- Maatschappij & Gezondheid
Waar moet goede zorg in de wijk aan voldoen? Dit is nooit goed afgesproken met alle betrokken partijen. Tot april dit jaar. V&VN, de Patiëntenfederatie, ActiZ, ZorgthuisNL, Zorgverzekeraars Nederland en een groot aantal zorgprofessionals sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Het doel: meer eenheid én een hogere kwaliteit van zorg.
In het Kwaliteitskader staat wat de cliënt van jou mag verwachten, maar ook wat jij van jezelf én van je werkgever mag verwachten. Preventie, de beste zorg voor jouw cliënt en leren en verbeteren staan centraal. Dat betekent ook dat niet meer alleen gekeken wordt naar productie, maar juist naar wat de zorg voor de cliënt oplevert! Het bekostigingssysteem van de zorg zal hier de komende jaren op worden aangepast. Het is de bedoeling dat in 2019 iedereen in de wijk met het Kwaliteitskader werkt.
Wat kun je doen?
V&VN maakte een werkdocument waarmee jij aan de slag kunt. Ook is het handig om te zorgen dat iemand uit je team het volledige Kwaliteitskader Wijkverpleging doorleest. Zijn dingen niet geregeld zoals ze in het Kwaliteitskader staan? Ga dan in gesprek met je team en je werkgever. Zo kun je iedereen aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid.
TIP! Laat het Kwaliteitskader Wijkverpleging regelmatig per onderdeel terugkomen in het teamoverleg; Wat betekent het voor jou?
Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.